lördag 20 april 2013

Me n my Afte

Hejhej! Ville bara skriva av mej lite här hos er som förstår och berätta min Afte-historia. Magdalena heter jag, 30 år och har jag haft Afte sen jag var ca 6-7 år. När jag gick i gymnasiet fick jag diagnosen av skolläkaren (himla tur tror jag att han fattade vad det var) och han skrev även ut den bästa medicinen jag provat, Kenacort T-salva. Den har verkligen hjälpt mej så många gånger, speciellt under tiden jag bar tandställning. Eftersom min afte absolut oftast kommer när jag skadat mej på något vis i munnen så var tandställningstiden ingen höjdare. Minns speciellt en gång då jag hade en krater mitt på tungan, stor som en enkrona. Jag hade en grej som liksom satt fast i gommen, och varje gång jag svalde trycktes tungan mot den. It was hell! Dock har jag nog en relativt lindrig variant om en jämför med de som har hela munnen full. Jag har haft som mest tio blåsor på en och samma gång. Det jobbigaste är att de då (såklart) sitter på helt olika ställen i munnen så det finns ingen "frizon" för maten. Men det är nåt som jag lärt mej leva med.
Dock hände något i julas som var det värsta jag någonsin varit med om. Jag fick blåsor i underlivet! Fy faaan (ursäkta språket) vilken smärta. Det gjorde så fruktansvärt ont, hela tiden, och att gå på toa var inte att tänka på. Eftersom jag fick väldigt hög feber samtidigt hörde jag av mej till sjukvården och fick en akut-tid hos gynekologen som sa att det var herpes och tog prover för att analysera. Jag fick medicin mot det, åt smärtstillande och smörjde med Xylocain-salva för att kunna gå på toa. Trodde ju såklart att doktorn hade rätt i vad det var, men när han ringde och berättade att proverna va negativa fattade jag först ingenting. Men sen började jag googla och hittade hit och då fattade jag. Hade aldrig hört talas om att det kunde komma där nere förut. Fick tid hos hudläkaren men när jag väl fick komma dit hade blåsorna läkt så han tittade inte ens. Däremot pratade han om Bechets sjukdom och tog prover för den, som visade sej vara negativa. Men det är inte riktigt slut där, för för några veckor sen fick jag det i halsen också. Dret! Jobbigt att svälja hela tiden. Så nu sitter jag här och hoppas, hoppas att jag "bara" får dem i munnen framöver. Bad hudläkaren om nytt recept på Kenacort men till min stora besvikelse har den ju slutat tillverkas och jag fick något som heter Emovat istället. Någon som provat det? Försökte häromdagen, men det verkade inte som det fastnade alls i munnen så jag sköljde bort det istället. Har en liten, liten klick Kenacort kvar som jag ska använda sparsamt.

Så, det var lite om mej och mest om mina besvär. Så glad att denna sida finns för oss som är drabbade av detta otyg. Så vi kan stötta varann, ge och få tips och har någon som förstår vad det är vi går igenom.

Tack för ordet! ///Magdalena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar